Przejdź do głównej treści

Bibliografia

  • Jerzy Stankiewicz, Zapomniana postać Konstantego Kazimierze Regameya i jego nowo odnaleziony „Koncert fortepianowy fis-moll” op. 21, w: Sto lat muzykologii polskiej. Historia, teraźniejszość, perspektywy, red. Dagmara Łopatowska-Romsvik, Aleksandra Patalas, Musica Iagellonica, Kraków 2016, s. 257-275; przedruk w: Forum Muzykologicznym 2015-2016, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Warszawa 2016, s. 75-90.

  • Jerzy Stankiewicz, Dwaj Regameyowie – ojciec i syn, w książeczce „Regamey & Regamey” 2020 CD Polmic 162-163.

  • Jerzy Stankiewicz, Konstanty Regamey i Konstanty Kazimierz Regamey – ojciec i syn. Muzyczne spotkanie po latach, w książeczce „Regamey & Regamey” vol. 2, 2023 CD Polmic 171.

  • Jerzy Stankiewicz, Konstanty Kazimierz Regamey, aktualizacja hasła w Polskiej Bibliotece Muzycznej PWM, Kraków 2023, online odczyt: 27.10.2024, https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/regamey-konstanty-kazimierz/

  • Jerzy Stankiewicz, Konstanty Regamey, aktualizacja hasła w Polskiej Bibliotece Muzycznej PWM, Kraków 2023, online odczyt; 27.10.2024,  https://polskabibliotekamuzyczna.pl/encyklopedia/regamey-konstanty/
  • Oblicza polistylizmu, sympozjum poświęconego twórczości Konstantego Regameya Warszawa, 29-30.05.1987, 1988 red. Krystyna Tarnawska-Kaczorowska.
  • Korespondencja Konstantego Regameya przechowywana w Archiwum Kompozytorów Polskich w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie.

O Autorze

Jerzy Stankiewicz

 

Jerzy Stankiewicz podczas premiery odnalezionych utworów K.K. Regameya w Kijowie 1.10.2004; ze zbiorów J. Stankiewicza. 

Muzykolog, dr h.c. Akademii Muzycznych na Ukrainie – we Lwowie i w Kijowie. Odkrył postać K. Regameya, zajmując się twórczością Franka Martina. Spotkanie z prof. K. Regameyem, a później odkrycie w Kijowie zapomnianej postaci jego ojca, doprowadziły do wieloletnich kwerend w bibliotekach i archiwach na Ukrainie, w Rosji i Szwajcarii, a wynikiem było opublikowanie pierwszej biografii Konstantego Kazimierza Regameya ojca (2004) oraz trzech publikacji źródłowych (na zamówienie Biblioteki Kantonalnej i Uniwersyteckiej w Lozannie przechowującej archiwum K. Regameya), zeszytów w dwóch wersjach językowych francuskiej i polskiej odnalezionych przez niego pieśni oraz młodzieńczych utworów fortepianowych K. Regameya syna (2014, 2019, 2023). Prowadził konferencję Fenomen osobowości Konstantego Regameya (Kraków 2007), wygłosił wiele referatów o Regameyach w Polsce, na Słowacji, Ukrainie i w Szwajcarii (Berno 2006, Zurich 2008), opublikował kilkanaście artykułów, m.in. w „Revue Musicale Suisse”, a przede wszystkim inicjował liczne premiery ich nieznanych dzieł. W roku 1991 zorganizował w Krakowie Festiwal Franka Martina, którego kontynuacją były polskie premiery: oratorium Napój miłosny F. Martina, Koncertu skrzypcowego Jeana Balissata i kantaty Wizje K. Regameya, którą prof. J. Balissat dopomógł zapisać unieruchomionemu już kompozytorowi (pięć koncertów w Polsce i na Ukrainie, 2007). Z inspiracji J. Stankiewicza doszło także do polskiego prawykonania estradowego koncertu podwójnego Lila oraz do wykonania Wariacji na temat Bartóka, a także Pieśni perskich z odnalezionego rękopisu kompozytora w wersji na baryton i dwa fortepiany K. Regameya (31. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, 2019). „Za przywrócenie do życia twórczości Konstantego Kazimiera i Konstantego Regamejów” Jerzy Stankiewicz otrzymał nagrody Ministra Kultury oraz doroczną Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich, 2023.